De eerste 'Uit de Raad' van ons nieuwe raadslid Rosanne Groot over coronaregels en studentenhuishoudens:

Het is vreemd om te bedenken dat de laatste keer dat we in de raadszaal bijeen kwamen al bijna twee maanden geleden is. Iedereen moet wennen aan de nieuwe realiteit, maar steeds meer creatieve oplossingen worden verzonnen. Voor mij is het ook een tijd om aan het leven als raadslid te wennen. Ik ben student Levensmiddelentechnologie en ben, toen ik vijf jaar geleden hier kwam wonen, actief geworden bij GroenLinks. Eerst bij onze jongerenorganisatie, DWARS, en later bij onze lokale afdeling als bestuurslid. Sinds januari mag ik onze idealen met veel plezier verdedigen in de gemeenteraad. Ik ga me richten op wonen, democratische vernieuwing, Regio Foodvalley en studentenzaken.

Sinds twee maanden studeren ook de meeste studenten thuis. Voor hen zijn de coronaregels vaak onduidelijk. Studentenhuizen vallen namelijk niet onder de ‘gezinssituatie’, wat betekent dat studenten die in hetzelfde huis wonen buiten de deur 1,5 meter afstand moeten houden. Dat zorgt voor verwarring, want dat betekent dat ze wel naast elkaar aan de keukentafel studeren, maar even later niet samen op het stoepje voor hun voordeur mogen zitten. GroenLinks vraagt de burgemeester studentenhuishoudens wel als normale huishoudens te behandelen en hen toe te staan rond het huis bij elkaar laten zitten.