Nieuws van Lara de Brito

Mode, markt en maatschappij - Bouwen aan de Wageningse betrokken samenleving

Bewust spreken we in Wageningen niet van een “participatiesamenleving” maar van een “betrokken samenleving”. De term participatiesamenleving staat voor veel mensen symbool voor de combinatie van botte bezuinigingen, ‘doe het maar zelf’ en een terugtredende overheid. Dat is niet de samenleving die ik voor me zie. In Wageningen spreken we daarom van een betrokken samenleving. De betrokken samenleving gaat over de invulling van mensenrechten en maatschappelijke plichten. Bij een betrokken samenleving hoort een betrokken overheid. Een overheid die niet alleen ruimte geeft voor burgerinitiatief en uit de weg gaat, maar ook actief ondersteunt en investeert in het ontwikkelen en bereiken van eigen regie. Regie over eigen leven dat is het doel, zonder dat het wordt ‘zoek het zelf maar uit’ of ‘we doen het wel voor je zonder dat we jou vragen waar je behoefte aan hebt’. Vanuit een gelijke relatie ongelijke gevallen ongelijk behandelen. Dat is vanuit respect en met begrip omgaan met een uniek individu in een unieke situatie, zonder daarbij de collectieve dimensie uit het oog te verliezen. Een individu staat niet los van zijn omgeving.

Lara de Brito over beschermd wonen

In Wageningen hebben we een gouden regel. We praten niet over mensen maar met mensen; de regel is dat de inwoner altijd aan tafel zit. Dat versterkt de positie van de persoon die hulp vraagt op krachtige wijze en het zet de werkwijze van de professionals volledig op de kop. Het is een kleine revolutie, zonder dat daar veel over gesproken en gedebatteerd wordt. Het zou onze Wageningse regel onwaardig zijn als ik hier niet in gezelschap zou zijn. Daarom ben ik heel blij dat ik hier vanuit Wageningen samen met Karin van Asseldonk ben. Karin is lid van de Klankbordgroep GGZ Wageningen. Daarbij moet ik vertellen dat we in Wageningen gezegend zijn met een zeer actieve groep ervaringsdeskundigen, ouders en partners van GGZ-mensen. We trekken veel samen op, en de Klankbordgroep is een belangrijke adviseur voor ons. Karin zal straks haar verhaal vanuit de praktijk vertellen.

Wethouder De Brito spreekt op Support 2016

Support 2016 is een grote beurs van 25 tot en met 28 mei 2016 voor iedereen met een fysieke beperking, hun omgeving en mensen die beroepshalve te maken hebben met de beperkingen die fysieke handicaps kunnen opleggen. Op woensdag 25 mei hield wethouder Lara de Brito over de lokale staat van de WMO bij het debat op Support in de jaarbeurs in UtrechtHaar bijdrage is hieronder als pdf te downloaden.

Inleiding Lara de Brito - Dag tegen discriminatie

Op zondag 20 maart organiseerde de Internationale Werkgroep Wageningen een miniconferentie in Wijkcentrum De Nude. De conferentie had als thema 'Weg met racisme en discriminatie' en was georganiseerd ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie (21 maart). Wethouder Lara de Brito gaf een toespraak over een nieuw diversiteitsbeleid, gevolgd door een discussie over dit onderwerp. Daarna werd er gedanst door Dansgroep Shaanti Dal en vroeg de stichting 'Wageningen helpt Syrische vluchtelingen in Irbid, Jordanië' aandacht voor hun project. De toespraak van Lara de Brito staat hieronder.

Leiderschap in de nieuwe economie

22 juni vond het Zomer-event van de Klimaatcoalitie plaats. Wageningse GroenLinks-wethouder Lara de Brito hield een inleiding voor de workshop Leiderschap. De volledige tekst van haar betoog staat hieronder.

Wonen in Stad der Bevrijding

Tekst van Lara de Brito, uitgesproken op 28 april 2015 door Ben Piepers bij Pelgrimsgroep.

Ik ben aan de andere kant van de wereld opgegroeid. Mozambique, niet alleen in afstand de andere kant van de wereld, ook qua kenmerken de tegenpool van Nederland. Toen ik opgroeide in de hoofdstad Maputo was Mozambique het armste land ter wereld. Een land verscheurd door oorlog. Opgroeien in de permanente spanning van de oorlog en omringd door de intense armoede om me heen heeft mijn kijk op de wereld bepaald.