Op maandag 8 februari was er een eerste politieke avond met veel burgers aan het woord. Het ging over de nieuwbouw van de Ireneschool.  De huidige school is verouderd en op de plek van de Westerhofschool wordt een nieuwe gebouwd. Op de huidige plek van de school komen dan 39 nieuwe sociale woningen. Acht burgers uit de omliggende straten namen het woord. Ze pleiten voor een integrale aanpak van de buurt, dus inclusief de gevolgen voor extra verkeer (halen en brengen), het huidige sluipverkeer en behoud en versterking van groen in de wijk. De raadsleden van alle partijen hadden hier veel begrip voor.

Groot knelpunt is de achteringang van de school aan de Gravinnestraat.  Als die open staat kunnen ouders hier met de auto hun kind afzetten. De straat kan dit niet aan, volgens bewoners. Die is toch al druk vanwege sluipverkeer vanaf de Kees Mulderweg naar de oversteek over de Rooseveltweg. Oplossingen werden aangedragen, zoals afsluiten van de Gravinnestraat voor doorgaand verkeer of eenrichting verkeer maken voor auto´s. GroenLinks gaat hier achteraan.

Halen en brengen moet vanaf de Buurtse Bocht, maar die bocht moet dan wel ruimte bieden voor tijdelijk parkeerplekken. De noodzaak van 37 extra parkeerplekken voor De Woningstichting riep bij velen grote vraagtekens op.  De verkeersaanpak moet integraal worden bekeken mede in het licht van de sloop van de Olympiahal in 2018.

Ook willen de bewoners behoud van het groen. GroenLinks wil dat natuurlijk ook en ging als eerste in op de uitnodiging van de bewoners om groen en verkeer in de buurt te gaan bekijken.