Hoe kijk jij aan tegen de ruimtelijke ontwikkeling in de stad en het buitengebied? De GroenLinks fractie in de Wageningse gemeenteraad hoort dat graag en organiseert een fietsexcursie langs verschillende locaties in Wageningen. De fietsexcursie zal plaatsvinden op zaterdag 29 juni in de middag en zal 1-3 uur duren. De GroenLinks fractie wil zich door jullie inbreng deze dag mede laten inspireren bij het opstellen van het verkiezingsprogramma en de verdere behandeling van de Structuurvisie.

We zullen na elkaar 2 routes fietsen. Je kunt dus zelf kiezen of je aan één van de twee of allebei wilt deelnemen.

Het is een vrij ambitieus programma dat we wellicht wat zullen moeten aanpassen als blijkt dat voor bepaalde locaties/onderwerpen meer animo/inbreng is dan andere. Voorgestelde programma is dus niet in steen gebeiteld, maar we proberen wel zoveel mogelijk verschillende onderwerpen aan bod te laten komen. Genoemde gespreksonderwerpen zijn suggesties. Jullie als deelnemers bepalen mede waar we (langer) op in zullen gaan.

Route 1 - 14.00-15.30

13:45     Verzamelen op het grasveld voor het oude bestuurscentrum van de WUR, het grote witte gebouw dat tussen de Costerweg en Duivendaal ligt (voor routeplanner neem adres Duivendaal 5)

14:00     Vertrek. Gezien het volle programma willen we stipt vertrekken.

Deze route voert langs volgende punten en gespreksonderwerpen:

1.       Binnenstad: Aanzien, winkelstand, (fiets)parkeren, locatie Bestuurscentrum – welk type bestemming? SNS bankgebouw (stadsgracht). de markt etc rondom verbouw gemeentekantoor

2.       Haven en bedrijventerrein:  Windmolens daar?, herstructurering, wat mag dat kosten, ideeën duurzaamheid? uitbreiding bedrijven terrein nude / nieuw bedrijven terrein nog wenselijk? Grebbedijk 6a (renovatie, bv samen met Mooi Wageningen)

3.       Marijkeweglocatie: Korfbal? Moskee? International club?

4.       Binnenveld: Gebruiken voor houtproductie, recreatie, natuur – hoe gaat dit allemaal samen? relatie tot doortrekken snelweg voorkomen? Relatie stad-platteland. Regio. Veensteeg (natuurontwikkeling langs Grift; sluipverkeer door Binnenveld)

15.30 - Einde route A en begin route B valt samen op Campus

Route 2 - 15.35-17:15

15.30     Verzamelen op het grasveld nabij zij-ingang van het Forum gebouw van de WUR. Dat is de 1e ingang die je tegenkomt als je vanuit het centrum via de Bornsesteeg de campus opfietst en daar R afslaat over het bruggetje. Kaarten geven nog niet een huisnummer aan, maar voor wie het niet bekend is, het ligt aan de Droevendaalsesteeg. Zie kaart hieronder, we verzamelen daar waar op de kaart staat ‘Wageningen UR’.

15.35     Vertrek. Gezien het volle programma willen we stipt vertrekken.

Deze route voert langs volgende punten en gespreksonderwerpen:

5.       Campus incl. busbaan: Semi-openbaar, wat zien we aan natuur en duurzaamheid; samenhang met de stad. Kwaliteit van gebouwen en gebied. Functiemenging die toekomstige ontwikkelingen op slot kan zetten. En natuurlijk de verkeersafwikkeling zowel voor auto, ov als fiets. Studentenhuisvesting

6.       Zoom, grens bos en de Eng: Locatie oude Pieter Pauwziekenhuis, landschapsproductie landgoed Oranje Nassau Oord, golfbaan. Wageningse Eng. Stadion de Wageningse Berg (herbestemming)

Onderweg: Diedenweg (sluipverkeer tussen A50 en A12)

7.       DMP terrein: Onorthodoxe woningbouw, markante locatie. Andere nieuwbouwlocaties in de stad, zoals De Dreijen. Kirpestein terrein. Plein rondom busstation / entree Wageningen.

8.       Fietsnetwerk: Diverse locaties

Na afloop zijn jullie welkom voor een drankje op het Conventplein. De eerste consumptie is voor rekening van GroenLinks.

Zoals eerder gezegd zijn niet-leden ook welkom deel te nemen aan de fietsexcursie, dus verspreid deze aankondiging onder vrienden, familie en bekenden.

Hopelijk tot ziens op de 29e!

Met vriendelijke groet namens GroenLinks Wageningen,

Tomek de Ponti (steunfractielid GroenLinks gemeenteraadsfractie) tdeponti.groenlinks@yahoo.com

Greet Eijkelenboom (gemeenteraadslid GroenLinks Wageningen) greet.eijkelenboom@gmail.com

Jeroen Berg (secretaris GroenLinks Wageningen) bestuur@groenlinkswageningen.nl