Wijnand Duijvendak als taxichauffeur

Tweede kamerlid Wijnand Duijvendak en wethouder Rik Eweg fietsten afgelopen zaterdag 4 februari Wageningers met een riksja de Wageningse markt over in het kader van een groener openbaar vervoersactie van GroenLinks. Iedereen die wilde kon plaatsnemen voor een rondje. "In Wageningen zijn we al een heel eind op de goede weg met een groener openbaar vervoer. Binnenkort zal tussen Ede-Wageningen en Wageningen een bus op aardgas gaan rijden over de aparte busbaan (HOV) als onderdeel van de Valleilijn. Niet alleen zal het HOV leiden tot een snellere verbinding tussen Wageningen en station Ede-Wageningen, doordat de bus op aardgas rijdt draagt deze ook minder bij aan het broeikaseffect en zorgt deze voor minder uitstoot van deeltjes naar de lucht. Minder uitstoot van deeltjes is belangrijk voor een gezonde en schone lucht." aldus Rik Eweg, GroenLinks wethouder.

De gehele zaterdag reed een Amerikaanse schoolbus met informatie over groener openbaarvervoer van Arnhem,via Wolfheze, Oosterbeek en Renkum, en Wageningen naar Ede. Kandidaten van de lijsten van deze plaatsen voerden met elkaar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart. Joris Tielens: "Veel kan verbeteren als gemeenten meer met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld het openbaar vervoer en natuurbeleid. Samenwerking tussen de lokale afdelingen van GroenLinks en de provinciale tak van GroenLinks, en ook met de tweede kamerleden versterkt de mogelijkheden van GroenLinks in Wageningen voor een groen en beter bereikbaar Wageningen."

In Wolfheze, Oosterbeek en Renkum werd Wijnand Duijvendak delen van een zwartboek over het openbaar vervoer aangeboden die in deze plaatsen alleen maar minder is

geworden. Hierbij werd de hoop uitgesproken dat het boek een wit boek zou gaan worden. Zo werden op het NS station Wolfheze de pagina's van het zwartboek aangeboden door lokale organisaties, zoals de Gelderse Roos. Zij maken zich veel zorgen over de bereikbaarheid van Wolfheze door de nieuwe plannen van NS. De NS wil met de nieuwe dienstregeling minder treinen laten stoppen op het station Wolfheze. Vervolgens floten zo'n vijftig mensen het openbaar vervoer op gang.

Vrijdag stond GroenLinks Wageningen al met een 'nieuwe' bushalte in de wijk Noord West en ging daar bij mensen langs. Niels van den Berge: "GroenLinks vindt het belangrijk om de Wageningers op te zoeken en te luisteren naar wat zij van de situatie vinden. De mensen in Noord West missen duidelijk een bushalte in de buurt, al zijn er ook heel wat mensen die blij zijn dat de bus hun huis niet meer voorbij komt denderen. Op initiatief van GroenLinks komt er, waarschijnlijk voor het eind van het jaar, een wijkbus waardoor de mensen in wijken zoals Noord West en de Nude weer gemakkelijker gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. We hadden echter nog liever gezien dat een 'reguliere' bushalte in of vlakbij Noord West gebleven was, liefst op een plek die minder overlast aan bewoners geeft."