WAGENINGEN -Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Om die nieuwe taak aan te kunnen, moeten ze samenwerken. Wageningen besloot om hiervoor niet met de FoodValley-gemeenten samen te werken, maar om zich in plaats daarvan aan te sluiten bij de regio Arnhem. Dinsdag debatteerde de gemeenteraad over de vraag of de gevolgde procedures klopten. GroenLinks miste de belangen van het kind in de discussie.

Begin oktober was commissaris van de Koning Cornielje kritisch over de overstap. ,,Voor je het weet heb je een verscheurd samenwerkingsverband", vond hij. Maar de Wageningse wethouders vonden juist dat de overstap de positie van Wageningen in de regio kan versterken.

,,Daarmee lijkt de discussie te draaien om politiek-strategische kwesties en dat is jammer,’ zegt GroenLinks-fractievoorzitter Lara de Brito. ,,De argumentatie moet beginnen en eindigen bij de vraag hoe we kwetsbare kinderen en jongeren het beste kunnen helpen. We denken dat dat in de regio Arnhem het beste kan."

Volgens GroenLinks Wageningen moeten de rechten van het kind weer centraal komen te staan in de discussie. ,,Het kinderrechtenverdrag is er duidelijk over", zegt Hettie van Nes, woordvoerder sociaal beleid. ,,De overheid moet alles doen om de kinderrechten te realiseren en het belang van het kind staat altijd voorop. Volgens ons heeft het belang van het kind weinig te maken met samenwerkingsverbanden of met politieke strategie."

Binnenkort praat de gemeenteraad verder over de invulling de jeugdzorg. De Brito: ,,Nu we het politieke debat over de overstap achter de rug hebben kunnen we ons eindelijk concentreren op hoe we kwetsbare kinderen kunnen helpen. De infrastructuur ligt er al met Renkum, dat onder de regio Arnhem valt. Daarom is die regio de beste keus. In deze regio kunnen we de kennis die er al is in gezinnen, wijken, scholen en professionele jeugdzorginstellingen goed bij elkaar laten komen. Niet het kind moet zich aanpassen aan jeugdzorg maar jeugdzorg aan het kind."

Gepubliceerd in Hoog en Laag, oktober 2013