GroenLinks Wageningen is tegen de geplande laagvliegroutes over de Veluwe en het Binnenveld, omdat daarmee natuur en woongenot worden opgeofferd, zodat Lelystad Airport kan worden geopend. Een fatsoenlijke MER ontbreekt. GroenLinks wil eerst een goed onderzoek en daarna een herindeling van het luchtruim boven Nederland voordat er wordt gevlogen. Op 11 november organiseren 4 actiegroepen een manifestatie op Lelystad Airport. GroenLinks Wageningen ondersteunt de oproep door burgers op te roepen in beweging te komen tegen de slechte laagvliegroutes-plannen.

Informatie:
Wat: Manifestatie tegen laagvliegroutes
Waar: Lelystad Airport
Wanneer: zaterdag 11 november
Tijdstip: 10.00 verzamelen, het duurt tot 12.00
Meenemen: Iets om op te blazen, we gaan Lelystad Airport afblazen!

De vier actiegroepen (LaagvliegroutesNEE, Hoog Overijssel, Red de Veluwe & Nee tegen de laagvliegroutes over Ede) vragen uw aandacht om het volgende: 

Op 11 november organiseert Lelystad Airport een informatiedag. Een mooi moment om een tegengeluid te laten horen. Tussen 10 en 12 uur luisteren wij deze Open Dag op met onze argumenten waarom HOOGVLIEGEN JA en LAAGVLIEGEN NEE.

Onze argumenten tegen deze laagvliegroutes zijn o.a. dat:
1. bij Lelystad Airport wordt afgeweken van de in Nederland geldende veilige vliegprocedures. Overal wordt gedaald in een glijvlucht en na de start direct gestegen naar zo’n 10 km hoogte. Bij Lelystad wordt ruim 100 kilometer lang laag gevlogen op slechts 900 tot 1.800 meter;
2. wij aanzienlijk meer lawaai over ons heen krijgen dan de overheid ons doet geloven. De door het ministerie aangegeven geluidswaarden bleken na ons tegenonderzoek veel te laag! 750.000 Nederlanders krijgen er last van;
3. vliegtuigen aanzienlijk meer lawaai en uitstoot opleveren plus schadelijke stoffen. Per vlucht wordt 440 liter extra kerosine verstookt om het vliegtuig in de lucht te kunnen houden. Denk aan het negatieve effect op onze gezondheid en nachtrust;
4. vliegtuigen op deze vlieghoogte, miljoenen trekvogels kruisen met alle niet onderzochte risico’s van dien. Zoals een kans op botsingen met vliegtuigen;
5. vliegtuigen laag over 30 Natura 2000 gebieden vliegen. Natuurgebieden die vanwege de unieke waarde en schoonheid door diezelfde overheid hiertoe zijn uitgeroepen;
6. ruim 250 recreatiebedrijven in de geluidszone komen en hiervan nadeel gaan ondervinden. In de kosten-baten analyse is geen rekening gehouden met banenverlies in deze sector.

Onze inzet: Geen Laagvliegroutes! Eerst herindeling van het luchtruim voordat Lelystad Airport open gaat!

Kom op 11 november naar Lelystad Airport en laat je stem horen.
Kijk voor meer info op:
www.facebook.com/laagvliegroutesnee 
www.hoogoverijssel.nl 
www.reddeveluwe.nl 
www.facebook.com/nee-tegen-laagvliegroute-over-ede