Het einde van het jaar nadert weer. En terwijl de jaarwisseling voor de een groot feest is, het voor vele anderen een grote bron van zorgen. Deze zorgen zijn er met name vanwege het afsteken van vuurwerk. Veel mensen ervaren overlast rondom het afsteken van vuurwerk, met name in de weken voorafgaand aan oudjaar. Mensen en dieren schrikken regelmatig, kunnen angstig worden en kunnen de buurt als onveiliger ervaren. Daarnaast heeft het ook een enorme vervuilend effect op onze natuur.

Reden genoeg voor GroenLinks om middels een motie vreemd te vragen om een andere vorm viering die fijn en veilig is voor mens, dier en milieu. Voor dit jaar betekent het dat er op 31 december 3 vuurwerkvrije zones zijn: het Torckpark, Junuspark en rondom de haven. Maar belangrijker nog is dat we komende jaar met B&W en raad ons gaan buigen over alternatieve vieringen voor de jaarwisselingen in de toekomst. Ook hebben we gevraagd om meer handhaving. De burgemeester meldde dat handhaving op het vroegtijdig afsteken van vuurwerk lastig is, omdat je mensen niet snel op op heterdaad kan betrappen.

Toch roept de politie wel op om vuurwerk overlast te blijven melden. Dat kan op 2 manieren:

1. Via ons meldpunt, zodat we weten waar veel vuurwerkoverlast plaatsvindt en we daar zo goed mogelijk vervolg aan kunnen geven. Melden via ons meldpunt kan hieronder.
  2. Bij de politie, zodat zij weten welke plaatsen ze extra in de gaten moeten houden. Melden bij de politie kan via telefoonnummer 0900-8844.

Alvast bedankt en natuurlijk een goede en veilige feestmaand gewenst!

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.