Tijdens de raadsvergadering van maandag 28 september werden de nieuwe parkeernormen behandeld. Parkeernormen bepalen hoeveel parkeerplekken er nodig zijn bij nieuwe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld woningbouw. GroenLinks is blij met de nieuwe parkeernormen. Belangrijke veranderingen ten opzichte van de oude parkeernormen zijn het toevoegen van parkeernormen voor de fiets en extra flexibiliteit.

Een mogelijk nadeel van die extra flexibiliteit kan zijn dat de parkeerdruk op de openbare parkeerplaatsen toeneemt. De wethouder heeft ons toegezegd dat hij de nieuwe parkeernormen zal evalueren en bij een onaanvaardbare hoge parkeerdruk deze aan te passen.

Het mag duidelijk zijn dat wij streven naar het terugdringen van onnodig autogebruik en het stimuleren van alternatieve vormen van mobiliteit. Juist in de stad zou de fiets prioriteit moeten hebben boven de auto, waarbij de auto alleen ingezet wordt als het niet anders kan. We denken dat het aanbod aan parkeerplaatsen van invloed is op het autogebruik. Door het aantal parkeerplaatsen te beperken zullen automobilisten, waar mogelijk, een andere vervoerswijze kiezen. Ook zal een ruim aanbod aan fietsenstallingen het gebruik van de fiets stimuleren. Daarom staan we achter de keuze van het college om ook te werken met een parkeereis voor fietsen.

Een andere belangrijke wijziging in de nieuwe parkeernormen is de extra flexibiliteit. Het college kiest er duidelijk voor om de parkeernormen flexibeler te maken, waardoor het mogelijk is om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken, zonder dat daarbij een overschot aan parkeerplaatsen gerealiseerd moet worden. Het zou mooi zijn als dit lukt, doordat bijvoorbeeld werkgevers meer mobiliteitsmanagement gaan toepassen.