Een goede manier om de binnenstad te promoten is om regelmatig iets te organiseren dat mensen trekt . Het zijn de ondernemers die deze activiteiten betalen via de reclamebeslasting en GroenLinks vindt dat zij dit tegen een eerlijk tarief moeten doen.
‘Als blijkt dat dat voldoende rechtvaardig is, dus dat bezwaren uitblijven, dan kunnen we ook dat in Wageningen invoeren, aldus wethouder Lex Hoefsloot. ‘Zeker als blijkt dat de belasting net zo gemakkelijk is te innen als met het huidige systeem.’
De verordening kent een tarief voor de Hoogstraat (€600) en een voor de zijstraten (€450). Deze is tijdens de eerste raads vergadering van 2013 vastgesteld. Daarbij is ook besloten dat winkeliers in de zijstraten reclame mogen maken in de Hoogstraat.
De verplichting tot ‘solidariteit’ zorgde bij de invoering voor veel bezwaren. Het systeem wordt nu met redelijk succes toegepast. Een tarief op basis van WOZ waarde zou eerlijker en praktischer kunnen zijn, maar, aldus raadslid Greet Eijkelenboom: ‘De binnenstad heeft nu een meer vitale uitstraling gekregen. Je moet bij de verordening volgend jaar kijken wat beter kan maar niet op voorhand energie verliezen aan een onzeker systeem’.