Met de auto rijdt je gemakkelijker langs dan door historisch Wageningen. Dat is vaak zo bij steden met een aantrekkelijk centrum. Met een plan om het 5 Mei plan open te stellen span je het paard achter de wagen, zo stelt GroenLinks in een reactie op het idee van het CDA.

‘Toeristen trek je niet als je hen op zo’n plein met landelijke historische betekenis van de sokken rijdt. Zo’n maatregel is in strijd met alle intenties van het mobiliteitsplan’, aldus Greet Eijkelenboom. De raad heeft met dit plan zich uitgesproken voor meer veiligheid op straat en  betere routes voor fietsers. Ook routering van automobilisten is een issue en de raad schaarde zich achter het idee om met borden automobilisten en fietsers de weg naar de parkeerplaats te wijzen. ‘Je kunt toeristen dan gelijk wijzen op die bruisende binnenstad’.
Het op 30 september vastgestelde mobiliteitsprogramma heeft veel meer te bieden dan discussie over doorstroming op het 5 meiplein. Behalve dat de oversteek bij de Bornsesteeg hoge prioriteit krijgt, worden stap voor stap routes verbeterd, overlast van parkeren in de Buurt tegengegaan, en krijgt de OV fiets een plek in de stad.
Wethouder Uitdehaag heeft toegezegd dat hij met de vele soorten fietsers zal overleggen in een fietsplatform. GroenLinks begrijpt dat de gemeente slechts stap voor stap kan investeren, maar is blij dat de investeringen slim worden gepland, vanuit de groei van het fietsverkeer en de samenhang in de stad.

Gepubliceerd in Hoog en Laag, Veluwe Post, Stad Wageningen, oktober 2013