Wageningen is een multiculturele en diverse stad, waar 143 nationaliteiten samenleven. Hoe mooi en divers Wageningen ook is, de laatste tijd krijgen wij helaas vaker signalen dat mensen in Wageningen in toenemende mate incidenten ervaren die te maken hebben met racisme en discriminatie. Zo krijgen ze bijvoorbeeld op straat opmerkingen toegeroepen die met hun kleur of afkomst te maken hebben. De spanningen in de samenleving worden door de coronacrisis alleen maar groter.

Dit is een landelijke trend. In de Eerste Kamer hebben GroenLinks en VVD voorgesteld om een parlementair onderzoek te doen naar de omvang en oorzaken van discriminatie. We hebben in Nederland veel antidiscriminatiewetgeving, maar toch komt discriminatie in de praktijk veel voor.

In Wageningen was in juni een grote Black Lives Matter-demonstratie, waar 1200 mensen aan meededen. Er zijn meerdere groepen inwoners die zich inzetten tegen racisme en discriminatie. Wij willen dat de gemeente de kennis en ervaring van deze inwoners gebruikt om samen verder te werken aan een inclusieve samenleving. Zo kunnen we trots blijven op de mooie, diverse stad die Wageningen is.